BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, May 6, 2010

Cara berhadapan dengan org yang sakit hati kat kita

Cara berhadapan dengan org yang sakit hati kat kita


Saya mengakui, asal kita maju sikit, lebih sikit, advance sikit, ada orang akan cepat sakit hati, cemburu, menyampah dan geram ngan kita.

Lantas, dia akan mempamerkan rasa sakit hatinya tu (rasa tak suka) di depan kita. Kita tak kacau dia, dia pulak yang sibuk-sibuk nak kacau kerja kita, apa yang kita buat dan semua kelakuan kita. Andai Anda dalam keadaan begini apa nak buat?
Ada dua cara. Cara sejuk dan cara panas.

Cara sejuk, Anda buat donno saja. Buat tak tau saja. Dia sakit hati ngan kita, biarlah dia sakit hati. Sampai bila-bila pun, dia akan terus sakit hati sendiri.

Jika dia lontarkan kata yang pedas-pedas, yang menyindir, biarlah dia lontar, biarkan dia geram sendiri. Anda buat donno saja. Senyum pun boleh juga!.

Ketika menggunakan cara ni, Anda perlu keraskan hati, tebalkan telinga dan tinggikan sabar. Anda mesti LUPAKAN habis kata-kata mulutnya yang menghiris hati Anda, yang memedaskan telinga Anda dan yang menyentap semangat Anda. Lupakan selupa yang mungkin, buang jauh-jauh, sejauh yang mungkin.

Sebab, bila dilayan, motivasi jadi turun dibuatnya. Sukar untuk Anda jadi bermotivasi semula.
Jadi, untuk nak jadi bersemangat tingi, baik lupakan saja. Jangan layan. Anda sendiri yang akan susah bila merasa akibatnya. Tul tak?

Cara panas, bila Anda lawan cakapnya. Cara ni kurang berkesan. Ia boleh membawa pertengkaran yang lebih hebat.

Jika Anda memutuskan untuk menggunakan cara panas, pastikan yang Anda benar-benar dah berjaya, dah kaya, dah ada pengaruh dan ada kehidupan yang mantap, lebih mantap, lebih hebat dari orang yang sakit hati dengan Anda tu.

Bila dia sakit hati sendiri ngan kemajuan Anda, dia akan cepat sedar siapa dia kerana dia banyak ketingggalan berbanding Anda. Last-last, dia akan diam sendiri. Anda pula, semakin maju, semakin berjaya dan semakin berpengaruh.

Orang yang bermotivasi adalah orang yang memilih untuk mengambil yang baik saja, melihat yang baik saja dan mendengar yang baik saja.

Mereka mengelak untuk memikir perkara-perkara yang membuat mereka sakit hati, kerana mereka tahu ia menurunkan motivasi lantas membuat mereka jadi ‘down’ satu hari. Bagaimana dengan Anda?

Hidup perlu kuat, perlu ada visi dan perlu ada matlamat. Anda perlu kuat semangat, kuat kesabaran, kuat usaha.

Untuk menjadi pemenang, Anda perlu berubah menjadi kuat. Mulai hari ini, hijrahkan diri, kasi upgrade dari diri Anda yang kemarin.
Be strong. LiveStrong!

sumber :
http://www.pahangcommunity.com/sosial-isu-semasa-f12/cara-berhadapan-dengan-org-yang-sakit-hati-kat-kita-t1156-15.htm

0 comments:

bErSyUkUR dGn aPE yG aDa